Reklama v Adwords

… aneb jak nepřijít o peníze a ještě vydělat.

Věrka Točínová, 16. 12. 2011 

Běžně čteme návody na spotřebiče nebo nástroje, se kterými se chystáme pracovat. Google Adwords je také nástroj, a protože Vám v něm potečou peníze, je důležité nepodcenit přípravu.

Ukážeme si nejen nápovědu k Adwords, ale také základní tipy, triky a rady k nastavení a optimalizaci Vašich kampaní. Nakonec se dostaneme i k užitečným nástrojům, které Vám usnadní práci. Pokud nebudete rozumět některým pojmům, připravili jsme pro Vás malý slovníček.

Jak to funguje?

Google Adwords je jedním z PPC systémů dostupných na českém reklamním trhu. PPC je zkratkou slov Pay Per Click, tedy „zaplať za proklik“. V tomto systému platíte za proklik, nikoli za zobrazení. Funguje na základě aukce inzerátů.

Inzeráty soutěží podle tzv. Ad Rank (ohodnocení inzerátu). Nejdůležitější hodnotou je pak skóre kvality u klíčových slov, které Vám ukazuje, jak moc je vaše slovo relevantní. Podrobné video najdete v Google Univerzitě.

Jak na věc?

Doporučuji pročíst základní nápovědu „Začínáme“ ke Google Adwords. Pokud se raději díváte na videa, tak dejte přednost Google Adwords Univerzitě. Na obou stránkách naleznete návody na založení účtu, nastavení kampaní a jejich optimalizaci.

Pokud si budete chtít svoje znalosti prohloubit, doporučuji se ponořit do Google Adwords Learning Centre. Zde se můžete i připravit na zkoušky Google Adwords.

Nezapomeňte se také podívat, jestli Váš produkt není na seznamu Omezených produktů a služeb. Některé produkty se inzerovat nesmí, jiné zase mají svá omezení.

Pokud jste dočetli až sem, za odměnu Vám prozradím pár triků, jak ušetříte a ukážete svojí reklamu jen těm, co jí doopravdy hledají.

1. Zaměřte cíl

Prodáváte pizzu a rozvážíte jenom po Praze? Máte autoservis v Plzni? Nemusíte cílit na celou Českou republiku. Proklikněte se do nastavení kampaně a nastavte cílení na Váš kraj, město nebo dokonce okruh kolem bodu, který si vyberete. Už se Vám nestane, že nepozorný uživatel v Ostravě klikne na pizzu v Praze.

2. Inzerujte jen to, co chcete

Využívejte shody u klíčových slov a vylučující slova (negativa) tak, abyste zamezili zobrazování Vašeho inzerátu na nerelevantní vyhledávací dotazy. Jak? Nejvíce provozu Vám přinese volná shoda (broad), ale díky ní se také budete zobrazovat na všechny podobné výrazy vašeho klíčového slova. Nezapomeňte na obecná negativa.

Příklad: Prodáváte pizzu. Ve Vaší kampani máte klíčové slovo „pizza“ ve volné shodě. Budete se tak zobrazovat na vyhledávací dotazy, jako: pizza zdarma, recept na pizzu, pizza video, šunková pizza, pizza dovoz… Na dotazy typu „pizza zdarma“ se zobrazovat nechcete. Na druhou stranu se budete chtít zobrazovat nadále na slova typu „šunková pizza“. Řešení je přidání negativ do sestavy s Vaším klíčovým slovem. Přidá tedy ve volné shodě slova: zdarma, recept, video… Do klíčových slov potom můžete přidat slova šunková pizza a pizza dovoz.

Jak zjistit, na jaké vyhledávací dotazy se zobrazujete? Na záložce Klíčová slova si zadejte vhodné časové období a zaškrtněte si slova, na která se chcete podívat. Poté použijte tlačítko Zobrazit vyhledávací dotazy. Zobrazí se Vám tabulka, kde uvidíte, na co se ve skutečnosti zobrazujete.

3. Ukažte jim, co chtějí vidět

Tím jsou samozřejmě myšleni uživatelé. Pokud inzerujete slovo pizza, mějte ho i v inzerátu a veďte inzerát na stránku, kde si lze pizzu objednat. Pokud inzerujete slovo ledničky, mějte ho i v inzerátu a veďte inzerát na stránku s ledničkami. Pamatujte si, že ne vždy, je vhodnou vstupní stránkou Home Page. Zamyslete se nad tím, jakou stránku byste očekávali Vy po prokliknutí inzerátu. Zkuste také využít dynamickou proměnnou v inzerátu.

Takto získají Vaše klíčová slova lepší Skóre Kvality a vy zaplatíte méně za proklik.

4. Vyhledávání versus Obsahová síť

Nenastavujte jednu kampaň zároveň do Vyhledávací a Obsahové Sítě. Každá síť vyžaduje jiný systém v kampani a jiné nastavení. Použijte oddělené kampaně. A také zvažte, zda se pro Vás inzerce v Obsahové síti hodí. Nezapomeňte také na Remarketing.

5. Dvakrát měř… (a pořád měř)

Stanovte si jasné cíle Vaší kampaně a podle toho jí nastavte i optimalizujte. Sledujte výkon Vašich reklam a klíčových slov. Nezapomeňte také na měření konverzí. Jak nastavit měření konverzí najdete zde.

Pokud si na reklamu v Adwords po svém netroufáte, nabízíme Vám několik rad, jak správně vybrat agenturu.

A na závěr několik užitečných nástrojů, které Vám pomohou při správě Vašich kampaní.

Google Adwords Editor je offline nástroj pro správu kampaní. Nápovědu a odpovědi na časté otázky najdete zde. Fungují v něm klávesové zkratky jako v Excelu a lze v něm upravovat velké množství dat najednou.

Ad Preview Tool zobrazuje nezkreslené výsledky vyhledávání Google pro danou lokalitu, jazyk a doménu Google.

Keyword Tool je nástrojem, který Vám pomůže s klíčovými slovy.

Traffic Estimator Vám pomůže odhadnout návštěvnost.

How to Go Mo Vám ukáže, jak se Vaše stránka zobrazí na mobilu.

Video Targeting Tool Vám pomůže s úmístěním na YouTube.

Naše dnešní reklamní autoškola je u konce. Je jen na Vás, jestli se pokusíte o řidičák, nebo si najmete řidiče. 😉

Komentáře nejsou povoleny.